Virtual reality over een aantal jaar in iedere business?

Toekomst of geen toekomst?

Het tijdperk van innovaties. Het is eigenlijk moeilijk te beseffen in wat voor tijdperk we momenteel leven. De een na de andere technologisch ontwikkeling volgt elkaar in rap tempo op. Wie had 100 jaar geleden gedacht dat we met elkaar zouden communiceren via mobiele telefoons, zelf rijdende auto’s en virtual reality zouden hebben?

Ontwikkelingen VR

Hoewel VR enorm aan populariteit wint en de grote ontwikkelaars de brillen via alle kanalen de markt op proberen te pushen blijft de echte hype nog even uit. Hoewel er enorm veel mogelijk is met VR staat deze technologie nog steeds in de kinderschoenen. Momenteel wordt er van alle kanten bekeken hoe VR toegepast kan worden binnen de huidige maatschappij. Toepassingen in de zorg, onderwijs, training en het dagelijks leven zijn in volle gang. Apps worden in een razend tempo ontwikkeld.

virtual-reality
Bron:www.mmischools.com

Drempel weg nemen door samenwerking

Hoewel VR enorm handig kan zijn is de technologie nog niet door ontwikkeld. Er bestaat nog een relatieve drempel voor de gebruiker om een bril aan te schaffen en de voordelen te kunnen ervaren. Dit zorgt er ook voor dat er eerst een groot draagvlak gecreerd moet worden en de producten nog verder ontwikkeld moeten worden.
Anno 2016 heeft dit er toe geleid dat grote fabrikanten en ontwikkelaars als Google, HTC, Oculus, Samsung, Sony en Acer samen een samenwerking is aangegaan.  Samenwerking in de vorm van GVRA, de Global Virtual Reality Association. Binnen deze non profit organisatie is het doel de groei en acceptatie van VR te promoten. Samen bundelen zij de krachten en kennis om VR tot een succes te maken.  Zonder dat er een grote acceptatie komt voor VR toegepaste technologie zal geen van de merken grote succes boeken. (Dutchcowboys, 2016)

 

 

vr
bron:www.ultravr.org

Onbegrensde mogelijkheden

Waar ik persoonlijk van sta te kijken zijn de onbegrensde mogelijkheden wanneer de technologie voldoende is ontwikkeld. Voor bijna iedere handeling is wel een VR toepassing te bedenken. Denk aan trainingsdoeleinde voor zowel,  sport, onderwijs, leger en ga maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hier tegenover kijk ik weer met een zure blik naar VR. De huidige generatie die nu opgroeit met al deze technologie, hoe gaan deze in de toekomst met elkaar communiceren. Het wordt steeds moeilijker voor ze om een normaal gesprek aan te gaan en socializen wordt bijna een uitdaging in het ‘echte’ leven.
Je zou zeggen dat met al deze technologie iedereen er beter van zou moeten worden maar is dat wel echt zo? (Vrman, NB)

VR in jou bedrijf?

Wanneer je even goed nadenkt over VR is het voor elk bedrijf toe te passen. De klant kan ondersteund worden in zijn of haar ervaringen. Er kan vanuit thuis doormiddel van VR door de winkel geshopt worden en meteen besteld. Klanten kunnen kleding ‘aanpassen’ door middel van VR. En ga zo maar door. Ik ben dan ook benieuwd welke mogelijkheden je binnen jou bedrijft ziet. Maar bovenal ben ik benieuwd of je VR überhaupt toe zou willen passen. Welke nadelen zie je hierin? (Kist, 2016)

 

 

Bibliografie

Dutchcowboys. (2016, December 8). De grote namen in virtual reality gaan samenwerken. Opgeroepen op December 18, 2016, van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/technology/de-grote-namen-in-virtual-reality-gaan-samenwerken

Kist, R. (2016, Oktober 29). Hoe nederlandse bedrijven zich op virtual reality storten. Opgeroepen op December 18, 2016, van NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/29/hoe-nederlandse-bedrijven-zich-op-virtual-reality-storten-a1494643

Vrman. (NB, NB NB). Zakelijk. Opgeroepen op December 18, 2016, van VRman: http://www.vrman.nl/zakelijk/

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s