Instragram look a like Facebook?

Instagram het platform dat vele kennen. Foto content heeft de laatste jaren enorm aan terrein gewonnen. Hierdoor is Instagram uitgegroeid tot een populair platform. Het gebruik van Instagram is sterk groeiend onder jongeren tot 20 jaar.  Van de 1.8 miljoen gebruikers in Nederland in 2014 gebruikte 40 procent Instagram dagelijks. (Oosterveer, 2015)

 

 

 

In 2016 wint Instagram onder gebruikers nog steeds aan populariteit. In 2016 gebruikt 2.1 miljoen mensen in Nederland Instagram.  Hiermee blijft de groei van Instagram doorzetten.(Newcom Research & Consultancy B.V, 2016)

 

Instagram als begin van je netwerk

Als gepassioneerd karper visser wilde ik graag mijn kennis, verhalen en avonturen delen. Dit plan zat al tijden in mijn hoofd maar de manier waarop ik dit ging doen vond /vind ik lastig.
Op moment van schrijven zijn er diverse platformen waar karper vissers onbeperkt kunnen discussiëren en informatie tot zich kunnen nemen.  Iets wat tijdloos blijft zijn foto’s. Fotocontent is hot en happening en een ieder kan een goede foto waarderen. Hierdoor ben ik vervolgens QualityCarp begonnen op  Instagram.

 

Het doel van QualityCarp is het inspireren  en amuseren van de Instagram gebruiker. Qualitycarp is na de opstart snel gegroeid tot een aantal 100 volgers.  En de eerste foto’s hadden soms al meer dan 100 likes!

Instagram is het ultieme platform voor degene die sfeer en beleving willen overbrengen doormiddel van foto. Bij het juist gebruiken van hashtags kan binnen korte tijd een enorme doelgroep bereikt worden.

Hashtags zijn hekjes(#) voor een woord die men plaatst onder een foto. Op deze manier wordt de foto getoond aan een ieder die op een bepaalde hashtag zoekt.
Met QualityCarp heb ik gebruik gemaakt van trending hashtags. Hierdoor zijn meer dan 1000 mensen Qualitycarp binnen enkele maanden gaan volgen en wordt de gemiddelde foto ruim 200 keer leuk gevonden. Pagina’s met erg veel volgers begonnen zelfs onze foto’s te delen.  Door op verschillende tijden foto’s te plaatsen heb ik achterhaald dat foto’s die vroeg in de ochtend of halverwege de avond worden geplaatst de beste respons hebben.

 

 

 


Door vragen te stellen in de posts komen er steeds meer reacties op de foto’s.  Instagram zal voor mij gaan dienen als basis om QualityCarp producten aan het publiek te tonen en hopelijk op deze manier traffic naar de website te generen die momenteel in de maak is. Ik houd jullie dan ook op de hoogte via deze post hoe Instagram mijn/onze business gaat beïnvloeden.

 

 

 

 

QualityCarp op Instagram

 

Genoeg gepraat, nu over Instagram voor de ‘echte’ bedrijven

In 2012 is Instagram overgenomen door Facebook voor het luttele bedrag van 1 miljard dollar. Volgens de man aan het roer had de overname alleen te maken met het feit dat er 12 ervaren programmeurs aan het werk waren bij Instagram.
Het zou Facebook niet gaan om de gebruikers en Instagram zou een apart platform blijven.

2015,
het platform Instagram veranderde drastisch. Uiteraard was dit slechts een kwestie van tijd. Net zoals op Facebook kwamen er betaalde advertenties. Gebruikers waren erg sceptisch over de advertenties van bedrijven. De geruchten gingen dat Instagram een heleboel gebruikers zou verliezen.  De cijfers van de laatste jaren spreken dit echter tegen. Je kunt er niet meer omheen en ook Instagram is tegenwoordig een platform waar bedrijven kunnen adverteren.  (Hoving, 2015)

2016,
Instagram komt opnieuw in opspraak over  het algoritme dat ze door gaan voeren binnen het platform. Vanaf 2016 zullen gebruikers  alleen nog content bovenaan de tijdlijn zien die volgens het algoritme relevant is voor de gebruikers. Dit is een enorme klap voor de bedrijven waardoor het ‘normale’ bereik drastisch daalt. (Kaal, 2016) Interactie zorgt ervoor dat je berichten relevanter worden. Het wordt dus ook het primaire doel om interactie te generen met je gebruiker.

 

Natuurlijk erg handig dat bedrijven nu betaald kunnen adverteren J. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden dat Instagram toch steeds meer het broertje van Facebook gaat worden.

 

Op Instagram kun je op 3 manieren adverteren

1. Foto advertenties
Bij deze manier adverteer je met normale foto’s

  1. Carrousel-advertenties
    Carrousel-advertenties zijn advertenties waarbij de gebruiker door verschillende foto’s kan swipen.
  2. Video-advertenties
    Op dit moment kan je doormiddel van video’s van 30 seconden adverteren

 

Call to action

Daarnaast kun je tegenwoordig ook call to actions toevoegen aan je advertentie zoals:

  • Sign up
  • Learn more
  • Shop now

 

Net zoals Facebook, ja het lijkt echt wel een broertje, kun je ook je doelgroep targeten. Dit targeten kan bijvoorbeeld op basis van interesse en demografie. Instagram haalt zowel achtergrond informatie van Facebook als Instagram om de gebruiker zo goed mogelijk te definiëren.

 

Waarom is Instagram nou zo populair geworden?

  1. Fotocontent wordt enorm gewaardeerd. Smartphones ondersteunen dit tegenwoordig steeds beter.
  2. Iedereen gebruikt tegenwoordig mobiel en laat Instagram nou volledig mobiel geoptimaliseerd
  3. Gebruikers consumeren steeds meer en steeds sneller content en willen dingen zien die zij leuk vinden. Op Instagram bepaal je zelf wie jij volgt en kun je razendsnel door content.

 

 

The battle between Instagram & Snapchat?

Omtrent het feit dat er steeds meer en sneller content geconsumeerd wil worden door de consument komen we op het volgende punt. Niemand zal het succes van Snapchat zijn ontgaan. Maar wat er nu gebeurd is dat Instagram ook op het zusje van Snapchat begint te lijken?
Of zijn story’s een dergelijk groot succes dat Instagram het niet voorbij kan laten gaan?
Of is het toch de aanval van Instagram op Snapchat?
Gezien het feit dat beide sociale media vrijwel dezelfde doelgroep hebben?
Sinds kort beschikt Instagram ook over de verhaal functie waarop gebruikers foto’s of filmpjes kunnen bekijken.

 

Hoewel het een directe kopie lijkt heeft Instagram ook hier goed over nagedacht. Het aantal posts liep terug. Dit heeft met het imago te maken. Instagram wordt gezien als platform waar hoogwaardige foto’s worden geplaatst. Dit vormde een drempel om hedendaagse foto’s te plaatsen. Met de komst van story’s kan deze drempel worden weggenomen.

Bovenal ben ik benieuwd hoe jullie bedrijven op dit moment Instagram inzetten en of dit veranderd is tegenover voor de updates?

 

 

Bibliografie

Hoving, M. (2015, Oktober 5). Instagram adverteren de officiele aftrap. Opgeroepen op December 12, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/instagram-adverteren-de-officiele-aftrap

Kaal, A. (2016, Maart 16). Instagram steed meer het broertje van Facebook. Opgeroepen op December 12, 2016, van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/instagram-steeds-meer-het-broertje-van-facebook

Newcom Research & Consultancy B.V. (2016, NB NB). Nationale Social Media Onderzoek 2016. NB, NB, Nederland.

Oosterveer, D. (2015, Februari 2). Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter. Opgeroepen op December 12, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2015-jongeren-haken-af-op-facebook

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s