Beacons ? What the hell zijn Beacons?

Nee, het zijn geen koekjes die Beacons

 

Sorry wat? Ja inderdaad beacons. Beacons zijn kleine technische snufjes die een retailer in zijn winkel kan hangen/ implementeren. Doormiddel van bluetooth maakt een beacon contact met een klant die de
winkel binnenkomt of vlak bij een winkel is. Deze beacons kunnen de klant  registreren  en eventueel berichten of aanbiedingen versturen wanneer een klant in de winkel is of in de buurt is.  (Get Elastic, 2014)

melt_blog_beacons_question-1

 

Toepassing van Beacons

Affiliate marketing
Voor affiliate’s zijn beacons een geschenk uit de hemel. Binnen de affiliate branche gebeurd het nog vaak dat bepaalde affiliate’s klanten aanleveren en geen vergoeding hiervoor ontvangen. Wat er gebeurt is dat klanten online oriënteren en offline aanschaffen waardoor de affiliate haar vergoeding mis loopt. Doormiddel van beacons kan de koppeling tussen een internetgebruiker en een klant offline worden gemaakt.

Retailer
Voor de retailer is het een uitgelezen kans om informatie te verzamelen over de klant. Daarnaast kan net als een websites zelfs de winkel nu ‘geoptimaliseerd’ worden aan de hand van gegevens die voortkomen uit het gebruik van beacons.  Daarnaast kan de retailer gepast reclame maken en klanten die voorbij lopen lokken met aanbiedingen of andere vormen van reclame. (Garone, 2015)

 

Technologie schopt opnieuw de klant tegen privacy scheenbeen
Vooralsnog wordt de technologie als eng gezien door klanten. Er wordt teveel informatie verzameld over klanten en deze krijgen er te weinig voor terug. Opnieuw schopt de technologie tegen het scheenbeen aan van de privacy van de consument. De klant voelt zich bekeken en achtervolgd. Het lijkt steeds vaker dat de consument niet ontkomt aan welke reclame uiting dan ook.

beacon-infographics-01
Bron

 

Een van de belangrijkste dingen is dat bedrijven zichzelf in de eerste plaats zetten en niet de klant. Er wordt gehandeld uit nood voor de bedrijfsvoering. Beacons worden vooralsnog te weinig ingezet om een voordeel te creëren voor de consument en zijn dus vooral storend en ongewenst. In een rapport the emerge of Beacons van Forrester bespreekt Linda Bustos de belangrijkste punten op weblog Getelastic voor de klant. Pas wanneer Beacons als significant voordeel voor de klant ingezet kunnen worden zullen ze succesvol gaan zijn. (Kolb, 2014)

 

  1. Snelle service aan de klant
    Doormiddel van het tracken van de klant kunnen beacons gebruikt worden om klanten sneller te helpen. Retailers kunnen directer de juiste verkoopmedewerker aansturen en de juiste afdelingen voorzien van de juiste kennis en informatie.
  2. In store navigatie
    Wanneer een klant ondersteunt wordt door een app bij het zoeken naar producten of extra informatie kan winnen over producten biedt een beacon pas echt meerwaarde voor de klant.Door persoonlijke instellingen kunnen bijvoorbeeld ook voorstellen gedaan worden voor bepaalde producten waarna de klant naar het gewenste product wordt geleid.
  1. Betalen
    Beacons gaan in de toekomst een manier zijn om bijvoorbeeld te betalen. Door een koppeling met Paypal en het kassasysteem hoeven klanten in de toekomst misschien niet meer in de rij te staan om af te rekenen.

 

Echter blijft ook binnen deze technologie privacy weer een belangrijk onderdeel. Aan de ene kant staat de snel innoverende marketing branche en aan de andere kant de privacy gevoeligheid.  Zorg ervoor dus wanneer je dergelijke technologie gaat gebruiken je precies weet wat de klant wil, je de juiste informatie verstrekt en zorgt dat de klant op de hoogte is van wat er gebeurd. Hiermee voorkom je onnodige problemen.

 

 

 

 

Bibliografie

Garone, A. (2015, Augustus 25). the question is asking abouth bluetooth beacons. Opgeroepen op December 12, 2016, van Blog meltmedia: http://blog.meltmedia.com/2014/08/the-question-nobody-is-asking-about-bluetooth-beacons/

Get Elastic. (2014, Mei 7). Wat kunnen beacons betekenen voor retailers? Opgeroepen op December 12, 2016, van Twinkelmagazine: http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2014/05/wat-kunnen-beacons-betekenen-voor-retailers-1/index.xml

Kolb, K. (2014, September 4). Ondernemen beacons. Opgeroepen op December 15, 2016, van Emerce: http://www.emerce.nl/best-practice/ondernemen-beacons

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s