WhatsApp het nieuwe Facebook?

Whatsapp Marketing Webinar
Lasse Rouhiainen

Volgens Lasse rouhiainen is instant mobile marketing/berichten  de opkomende trend van de komende jaren.
Deze vorm van marketing zal echter meer creativiteit van de marketeer verlangen dan andere sociale media. (Instant Messaging, 2016)

Instant messenger -> onmiddellijke berichtgeving. Een app of platform kan getypeerd worden als instant messenger wanneer het direct overbrengen van een boodschap de belangrijkste rol is. Berichten worden dus razendsnel gecommuniceerd.

Waarom zijn we eigenlijk instant mobile messengers gaan gebruiken?
Whatsapp is in Europa de bekendste instant messenger. Waarom Whatsapp?

  • SMS vervangen
  • Zal uiteindelijk bellen vervangen
  • Nooit meer een gemiste oproep
  • Werkt met alle mobiele platformen
  • Simpel in gebruik

Whatsapp wordt door een groot deel van de bevolking gebruikt. Een deel van deze gebruikers en vooral de jongere generatie opent whatsapp tot wel 100 keer per dag.

 

Welke mobile messengers zijn er eigenlijk naast whatsapp ?
whatsapp-1

Facebook heeft inmiddels Whatsapp overgenomen en samen staan zij nu bovenaan de top 10 gebruikte instant messengers. Hoewel we chat en qq mobile ook veel gebruikte instant messengers zijn worden deze in Europa minder gebruikt. Dit zijn bekende apps die veelvuldig in landen als China worden gebruikt. WeChat heeft dan ook minder mogelijkheden dan bijvoorbeeld Whatsapp voor business. Onder WeChat staat Skype. Skype wordt vooralsnog veel gebruikt voor mensen die je al kent of al eens hebt ontmoet. Het voordeel van Whatsapp is dat het erg laagdrempelig is.

Hoewel we nu vooral kijken naar Whatsapp is het altijd belangrijk om je als bedrijf af te vragen welke platformen je doelgroep nu gebruikt.
Hoe kun je als bedrijf instant mobile marketing gebruiken?

Waarom WhatsApp al bedrijf?

  • Snelheid
    • Whatsapp is enorm snel, communicatie loopt sneller dan via mail
  • Opening ratio
    • In tegenstelling tot e-mail ligt het opening ratio op WhatsApp op 70%
  • Frequentie van gebruik
    • Zoals eerder vermeld wordt WhatsApp zeer frequent gebruikt tot wel meer dan 100 keer per dag
  • Kwaliteit van communicatie
    • De kwaliteit kan over WhatsApp geoptimaliseerd worden
  • Wordt graag gebruikt door consumenten
    • Steeds vaker wordt Whatsapp geprefereerd door consumenten als communicatie middel
  • Staat toe om videoclips of video’s te versturen


whatsapp-statistics-2016
De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe zet je nou WhatsApp of een andere instant messenger in om je service of product te verreiken. Als uitgangspunt nemen we Whatsapp.
Vooralsnog is het binnen Whatsapp niet mogelijk om gebruik te maken van gesponsorde berichten of andere content verspreidende advertenties zoals op Facebook of Instagram.
Op dit punt komt de creativiteit van de marketeer om de hoek kijken.

(Stiles, 2016)

Allereerst wordt de eis van klanten steeds hoger om direct in contact te kunnen komen met een bedrijf en dit moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Hierin ligt voor bedrijven dus een goede kans om service te gaan verlenen via WhatsApp wanneer de klant hier klaar voor is.

Een van de trends binnen de markt is ook draagbare technologie. Whatsapp kan hier een grote rol in gaan spelen dus houd hier rekening mee. Wanneer jij als bedrijf o direct en snel kan communiceren met je klant zorgt dit voor een voorsprong op de concurrenten die nog traditionele callcenters gebruiken.

Ga het dialoog aan met je consumenten, WhatsApp kan een perfecte uitkomst zijn om groepsgesprekken met je klanten aan te gaan over nieuwe producten, problemen, verbeterpunten, acties etc. Het wordt steeds gemakkelijker om  in contact te treden met je doelgroep.

Campagnes, om nog succesvoller te zijn op WhatsApp in business kun je bijvoorbeeld creatieve campagnes opzetten zoals Toyota jaren terug heeft gedaan. Tijdens de lancering van een nieuw model werd een actie op touw gezet waarin mensen hun WhatsApp naam moesten veranderen in de naam van het nieuwe model auto. Dus iedereen waar een berichtje naar toe werd gestuurd die zag de naam van de auto en ging er vragen over stellen en veel mensen deden uiteindelijk ook mee.
Dit is een voorbeeld van een creatieve campagne op WhatsApp.
Belangrijk op WhatsApp net als bij e-mail marketing is er voor te zorgen dat je mensen geen spam bezorgd. Kijk dus hoe je waardevolle informatie kunt delen zonder directe reclame te maken. Dit legt dan ook de keerzijde van WhatsApp in mijn ogen bloot. Ik zie WhatsApp als iets persoonlijks juist omdat er geen reclame op wordt gemaakt. De grens tussen teveel en juiste communicatie vanuit een bedrijf is dan ook erg klein.
De overname van WhatsApp door Facebook baart mij dan ook enige zorg. WhatsApp is inmiddels al privé informatie met Facebook aan het delen.  Hoelang zal WhatsApp nog advertentie vrij zijn? Er gaan namelijk al geruchten dat dit in de nabije toekomst over zal zijn. Hoe denken jullie hierover en over Whatsapp Marketing in het algemeen?

28-10-2016: ‘’ Een Europese werkgroep van privacy waakhonden (de Autoriteit Persoonsgegevens uit Nederland incluis) hebben WhatsApp opgedragen te stoppen met het doorsturen van privégegevens van gebruikers richting Facebook. Dit naar aanleiding van de recente verandering in de gebruiksvoorwaarden van de chatapp die dit mogelijk maakte.’’ (Dutchcowboys, 2016)

 

 

 

 

Bronnenlijst

Dutchcowboys. (2016, Oktober 28). Privacy-waakhonden: Whatsapp moet stoppen met doorsturen data naar Facebook. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/nieuws/privacy-waakhonden-whatsapp-moet-stoppen-doorsturen-data-naar-facebook

Instant Messaging. (2016, Maart 20). Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Instant_messaging

Kist, R. (2016, Augustus 25). Vier vragen over de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/25/vier-vragen-over-de-nieuwe-privactvoorwaarden-van-whatsapp-a1517949

Stiles, J. (2016, Maart 2016). The ulttimade guide tho whatsapp marketing. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Searchenginejournal: https://www.searchenginejournal.com/the-ultimate-guide-to-whatsapp-marketing/161221/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s