Search engine advertising, paid search steeds populairder

Search engine advertising, paid search steeds populairder


Wat is Search engine Advertising

SEA, de afkorting van Search Engine Advertising is de betaalde vorm van zoekmachine resultaten. Voor het gemak nemen we google weer als uitgangspunt. Dit is namelijk de meeste gebruikte zoekmachine in Nederland.

Bij SEA betaal je om boven, onder of naast de organische(lees niet betaalde) zoekresultaten te staan. Binnen google zijn dit de advertenties die je bovenaan de pagina ziet en rechts in de advertentie balk. Een adverteerder maakt campagnes op basis van zoekwoorden. Wanneer iemand een zoekwoord intypt in een zoekmachine krijgt deze de advertentie te zien.  De adverteerder betaald alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. (Wikipedia, 2015)
sea-blog-10

Search Engine advertising vroeger

In de begin jaren van SEA was het mogelijk om adverteerders ‘arm’ te klikken. Wanneer je als consument of concurrent tegen een bedrijf was kon je zo vaak als je wilde op een advertentie klikken. De adverteerder moest dan vaak erg veel geld betalen. Dit heeft er voor gezorgd dat zoekmachines hun dienst zijn gaan optimaliseren. Zoekmachines en in het specifiek Google zijn zo geprogrammeerd dat je als adverteerder nooit betaald voor ‘neppe’ bezoekers. Mensen waren afkerig van betaalde advertenties en keken vaak alleen naar de organische zoekresultaten.
Search Engine Advertising nu
SEA is in de huidige zoekmachinemarketing niet meer weg te denken en lijkt steeds meer terrein te winnen. Ook niet gek natuurlijk als je ziet dat Google constant test en evalueert met hun betaalde zoek resultaten.  Begin dit jaar besloot google de advertenties aan de rechterzijde niet meer te tonen en de advertenties boven de organische zoek resultaten uit te breiden. (Khansvyarova, 2016)

Google Shopping:
Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Google en bedrijven steeds meer gebruik maken van Google shopping. In 2015 werd er ruim 30 procent meer geadverteerd dan in 2014. Het verbeteren van de lokale resultaten is voor veel MKB bedrijven een uitkomst. Zo kunnen zelfs kleine bedrijven domineren met Google adwords in hun regio.

Wanneer interessant?
Niet iedere bedrijfstak is voor kleine bedrijven interessant om SEA te gebruiken. Google adwords werkt namelijk op basis van concurrentie. Hoe meer concurrentie op zoekwoorden hoe duurder een klik wordt. Gelukkig biedt Google adwords een gratis tool aan waar je zoekwoorden in kunt voeren om te kijken wat een klik ongeveer gaat kosten.  (Elesseily, 2016)
google-blog-10
Wanneer een van deze zoekwoorden jou belangrijkste keywords als MKB’er zijn kun je stellen dat SEA geen goed idee is. Tenzij je een niche op kunt zoeken binnen deze branche en alsnog voor een reële prijs kunt adverteren.

Belang van goede content:
Hoewel je zou denken dat de hoogste bieder altijd de eerste plek zou krijgen op google advertenties is dit niet zo. Google heeft zich zo ontwikkeld dat zelfs bij de betaalde advertenties goede content en gebruiksvriendelijkheid van je website van zeer groot belang is.
Binnen Google draait alles om de gebruiker en heeft dus ingezien dat ze de gebruiker moeten pleasen. Wanneer Google altijd de hoogste bieder zou tonen, lopen zij het gevaar dat de gebruiker geïrriteerd raakt door de slechte content die ze eventueel te zien krijgen. SEO en SEA gaan dus hand in hand en kunnen niet meer apart worden gezien.  Onthoud ook hierbij mobile first!

 

Gebruik van scripts:
Zorg voor een goede structuur in je Adwords campagne, een trend van de laatste jaren is het gebruik van scripts. Hierin wordt het opzetten en bewerken van campagnes eenvoudiger. Op Traffic builders  worden een aantal scripts beschreven welke erg handig kunnen zijn om bij je Adwords campagnes te gebruiken. (Vries, 2016)

Google Adwords zal alleen nog maar toenemen en biedt mogelijkheden om snelle resultaten te behalen.  Daarnaast versterken de effecten van een goede SEO strategie en SEO strategie elkaar alleen maar. Adwords kan uitkomst bieden voor bedrijven die geld willen besteden aan zoekmachinemarketing. Je kunt je doelgroep zeer direct targeten wanneer de juiste zoek worden worden gebruikt. De trend van nu is dan ook om zo goed mogelijk klant onderzoek te doen en te achterhalen waarop zij zoeken. Zoek de niche van jou bedrijfstak op!

 

 

 

Bronnenlijst

Elesseily, M. (2016, Maart 24). 3 upcoming trends in paid search. Opgeroepen op Oktober 22, 2016, van Searchengineland: http://searchengineland.com/3-upcoming-trends-in-paid-search-245768

Khansvyarova, A. L. (2016, Augustus 10). Google AdWords: experts over de 100 duurste keywords & trends in PPC. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/08/10/google-adwords-experts-over-de-100-duurste-keywords-trends-in-ppc/

Vries, M. d. (2016, September 6). Adwords scripts. Opgeroepen op oktober 31, 2016, van Traffic builders: https://www.traffic-builders.com/adwords-scripts/

Wikipedia. (2015, Maart 18). Zoekmachinemarketing. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachinemarketing

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s