Privacy & online marketing, haat en liefde?

Privacy en online marketing, haat en liefde?

Steeds vaker in de maatschappij komen discussies boven water over privacy op internet. Hoe gaat dit dan samen of juist niet samen met online marketing?
Online marketing is een erg dynamische branche welke constant evolueert. Deze ontwikkelingen hebben als gevolg dat de wetgeving over het algemeen achter loopt en is er tot op heden nog relatief weinig controle op het internet.
Hoe vaak gebeurd het niet dat u op iets zoekt en weken later nog steeds advertenties ziet van de gezochte producten.
Dit heet re-marketing en is slechts het topje van de ijsberg. Prettig of juist erg storend?

Privacy gezien vanuit bedrijven
Als bedrijf wil je zo veel mogelijk weten over de bezoekers van je website. Allereerst begint het bij het IP adres dat je website bezoekt. Waar komt deze gebruiker vandaan? Welke pagina’s heeft hij hier voor bezocht en wat bekijkt diegene op mijn website?
Vervolgens stel je jezelf de vraag: Wat kan ik hieruit leren?
Het volgen en tracken van je bezoekers kan je een beeld geven over waar de interesses liggen, wat trekt bezoekers aan en wat juist niet. Waar haken bezoekers af en waar kan je de website zodanig aanpassen om bezoekers vast te houden en eventueel over te laten gaan tot aankoop of conversie.
Binnen dit proces wil je het liefst zo veel mogelijk weten over de klant om deze zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en over te halen tot aankoop.
Dingen die bedrijven zouden willen weten zijn bijvoorbeeld e-mail adres, telefoonnummer of zaken als wat voor functie binnen een bedrijf die persoon heeft of zelfs wat diegenen ongeveer verdient.
Marketeers bouwen allerlei tools en handigheidjes in websites om deze soms noodzakelijke gegevens te achterhalen, dit kan gebeuren door het aanbieden van gratis samples, inschrijven van nieuwsbrieven of andere activiteiten waar bezoekers gegevens voor achter moeten laten. Onbewust geeft de consument op deze manier beetje bij beetje steeds meer informatie.

Uiteindelijk zorgen tracking cookies en tools als google analytics en google adwords er voor dat bedrijven bezoekers kunnen volgen en re-targeten. Consumenten zijn vaak niet op de hoogte van deze activiteiten. Zonder het door te hebben bouwen marketeers een volledig profiel van consumenten op.  (Wesbonk, 2015)
Maar waar ligt de grens? Wanneer is het nog toelaatbaar en wanneer ligt de grens? Hierin komt de ethische kwestie naar voren in hoeverre de privacy bewaard blijft online.
Bedrijven dienen wanneer zij om e-mail adressen vragen voor commerciële doeleinden om een opt-in te vragen. Dit is een vakje dat de consument aan moet vinken als toestemming om e-mails te verzenden. Een eerste stap om ‘gegevens’ van de consument te beschermen. Of toch niet? Heeft een bedrijf ongevraagd niet al veel meer informatie over jou dan je denkt? Oké dat vinkje moet je aanzetten voor ze je via mail mogen benaderen, maar is dit echt privacy? (Loorbach, 2016)

Als consument:
Steeds vaker wordt door consumenten geroepen dat zij op willen komen voor hun privacy. Voorbeelden hiervan zijn het viraal gaan van veranderingen in het Whatsapp en Facebook beleid. Whatsapp gaat dus nu privé informatie doorspelen naar Facebook. Tot hoe ver kan het gaan?

Opvallend hierbij is dat op sociale media mensen afkerend en boos reageren op diverse privacy onderwerpen maar ondertussen vrijwel iedereen overal vrijwillig informatie achterlaat. Er zijn maar weinig mensen die zich echt hard maken om het privacy beleid op internet te veranderen. Op dit moment bestaat er de cookie-wet die mensen zou moeten beschermen online. Echter is er vrijwel niemand die de voorwaarden van de cookies leest en het gros van de mensen accepteert alle cookies. (Kist, 2016)
Een ding is zeker multinationals als Facebook die samengaat met WhatsApp en Instagram  verzamelen opmerkelijk veel informatie over consumenten die voor onschatbare waarde kunnen zijn voor bedrijven en overheid. Onderstaand een super informatieve uitzending van VPRO tegenlicht met een kritische blik op internet.

Wat is dan privacy en in hoever zouden we beschermd moeten worden?
Zoals je kunt lezen staan er erg veel vragen in bovenstaand verhaal waar niemand echt een duidelijk antwoord op heeft. Bovenstaande verhaal valt dan ook ter eigen interpretatie. Bedrijven worden aangewezen als degene die de privacy van de consument moet bewaken.
Maar zijn wij zelf niet degene die onze eigen privacy moeten bewaken? Of toch wel andersom? Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie mening hierin is. Waar ligt de grens wat mag men wel van ons weten en wat niet? Dragen we er niet zelf aan bij dat bedrijven alles van en over ons weten? Etc. Etc. (Dutchcowboys, 2016)


28-10-2016: ‘’ Een Europese werkgroep van privacywaakhonden (de Autoriteit Persoonsgegevens uit Nederland incluis) hebben WhatsApp opgedragen te stoppen met het doorsturen van privégegevens van gebruikers richting Facebook. Dit naar aanleiding van de recente verandering in de gebruiksvoorwaarden van de chat-app die dit mogelijk maakte.’’ (Dutchcowboys, 2016)

Maar vergeet niet, beveiliging begint bij jezelf!

Bronnenlijst

Dutchcowboys. (2016, Oktober 17). Churandy Martina komt in actie voor online beveiliging en privacy. Opgeroepen op Oktober 23, 2016, van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/cybercrime/churandy-martina-komt-in-actie-voor-online-beveiliging-en-privacy

Dutchcowboys. (2016, Oktober 28). Privacy-waakhonden: Whatsapp moet stoppen met doorsturen data naar Facebook. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/nieuws/privacy-waakhonden-whatsapp-moet-stoppen-doorsturen-data-naar-facebook

Kist, R. (2016, Augustus 25). Vier vragen over de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/25/vier-vragen-over-de-nieuwe-privactvoorwaarden-van-whatsapp-a1517949

Loorbach, T. (2016, Juni 13). Single opt-in. Opgeroepen op Oktober 22, 2016, van IMU: https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/single-opt-in/

Wesbonk, F. (2015, Maart 26). Hoe maak je google analtics privacyvriendelijk (cookiewet-proof)? Opgeroepen op Oktober 27, 2016, van Traffic builders: https://www.traffic-builders.com/hoe-maak-je-google-analytics-privacyvriendelijk-cookiewet-proof/

 

 

Advertenties

Een gedachte over “Privacy & online marketing, haat en liefde?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s