Linkedin anno 2016 onmisbaar voor business?

Linkedin de social media voor business!

Hoogstwaarschijnlijk heeft u al eens gehoord van het beursgenoteerde platform Linkedin of heeft u zelfs een profiel op deze social media. In onderstaande blog duik ik samen met u wat dieper in Linkedin om te kijken wat Linkedin nu zo uniek maakt.

Linkedin is een social platform dat actief is sinds 5 mei 2003 en zich richt op de zakelijke kant van een ieders leven. Het betreft een platform die is gebouwd om aan je netwerk te bouwen en te beheren. Inmiddels heeft Linkedin wereldwijd meer dan 460 miljoen leden. Het belangrijkste doel van Linkedin is het leggen van vertrouwde contacten binnen elkaars netwerk.
linkedin

Wat maakt Linkedin uniek?
Het feit dat op Linkedin zoveel zakelijke professionals te vinden zijn heeft ervoor gezorgd dat Linkedin in de laatste jaren is gegroeid tot platform nummer 1 voor personeelswerving. (Ketterij, 2016)
blog-5-linkedin

Bron:emerce.nl

Wanneer gekeken wordt naar andere sociale media valt op dat deze vaak content gericht zijn en vaak op basis van sociale contacten. Linkedin focust zich op de zakelijke contacten en dit werpt zijn vruchten af. Recruiters maken steeds meer gebruik van Linkedin. Dit kan ik beamen uit mijn eigen ervaring. Zo ben ik meerdere malen benaderd door recruiters uit mijn vakgebied die mij hebben benaderd op basis van mijn vorige ervaring. Hier heb ik uiteindelijk ook enkele vervolg gesprekken uit gehaald en wie weet vind ik ooit een baan via Linkedin. Omdat Linkedin mij zo goed is bevallen met de zoektocht naar een stage in het verleden heb ik besloten om ook mijn zoektocht hier weer te starten voor een afstudeerstage. Linkedin maakt het enorm makkelijk om ook meteen te kijken met wie je een eventueel sollicitatie gesprek krijgt om je zo voor te kunnen bereiden.

linkedin1

De doelgroep van Linkedin is een perfecte mengeling van de bevolking.  Aan de onderkant van de markt groeit het aantal jong professionals die op deze manier makkelijk in contact komen met de professionele bovenkant van de markt die beschikken over grote netwerken met jarenlange ervaring binnen specifieke branches. Linkedin bied beter dan nooit te voren uitkomst voor werk zoekende en recruiters. Mijn visie hierop is dan ook dat jobboards en andere recruitment sites het steeds moeilijker gaan krijgen om tegen groeiende gigant Linkedin op te boksen.

 

Verdienmodel

Linkedin kent grofweg 3 verschillende inkomsten bronnen:

  • LinkedIn verdienmodel – Premium Subscriptions
    Als premium subscriber krijg je toegang tot extra functies. Je kunt bijvoorbeeld meer informatie oer bedrijven en personen zien en vinden.
  • LinkedIn verdienmodel – Talent Solutions

Talen solutions is een extra dienst van Linkedin om sneller efficienter en beter een fit te vinden tussen bedrijf en werknemer.

  • LinkedIn verdienmodel – Marketing Solutions
    Linkedin heeft de ambitie om meer content op hun platform te krijgen. Dit stimuleren zij doormiddel van Marketing Solutions die bedrijven ondersteund bij het zichtbaar maken van relevante content voor de doelgroep.

linkedin3

Overname door Microsoft
Linkedin is in 2016 overgenomen door Microsoft voor ruim 26 miljard dollar! Eind 2016 wordt verwacht dat de overname volledig rond zal zijn. Linkedin zal de naam en onafhankelijkheid wel blijven behouden. Het 3 kwartaal van dit jaar betrof 23 procent meer omzet dan ene jaar eerder. Dit was iets minder dan analisten hadden voorspeld.  Deze groei werd gestimuleerd door de  hulp van Linkedin om recruiters te ondersteunen met de zoektocht naar talent. Volgens het verdienmodel zoals beschreven bij Talent Solutions.
(Nu.nl, 2016)
Hoewel dit jaar plussen worden behaald had Linkedin vorig jaar een verlies van 47,4 miljoen dollar.

Wat wil Microsoft met Linkedin?
De overnamen van Linkedin door Microsoft roept bij iedereen wat vragen op. Wat wil Microsoft precies met Linkedin. Willen ze hun strijdveld uitbreiden om tegen Tech reuzen als google en Facebook te concurreren op sociale media? Willen Linkedin gebruiken als opstap om binnen de sociale media voet aan de grond te krijgen of toch gebruiken voor het bij verkopen van hun eigen Microsoft producten als integratie? Momenteel blijft het vooral gissen. Rick Mulder van Plek schrijft op Frankwatching dat ook hij zijn twijfels heeft bij de overname maar zeer zeker de voordelen hiervan kan zien. Of dit uiteindelijk gunstig gaat uitpakken voor de consumenten dat moet nog blijken en is afhankelijk van welke weg wordt ingeslagen. (Mulder, 2016)

Linkedin als werkzoekende? 5 top tips!

 

Linkedin als bedrijf? Zorg dat je deze tips van frankwatching niet hebt gemist
linkedin-frankwatching
(Ketterij, 2016)

 

Bronnenlijst

Ketterij, B. v. (2016, Maart 18). Welk social media-kanaal kies je? 12 platformen vergeleken [infographic]. Opgeroepen op Oktober 24, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/03/18/welk-social-media-kanaal-past-het-best-12-platformen-infographic/

Mulder, R. (2016, Juni 17). Microsoft en linkedin gelukkig huwelijk. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/06/17/microsoft-en-linkedin-gelukkig-huwelijk/

Nu.nl. (2016, Oktober 27). Omzet Linkedin groeit minder snel dan voorzien. Opgeroepen op Oktober 28, 2016, van Nu: http://www.nu.nl/internet/4342356/omzet-linkedin-groeit-minder-snel-dan-voorzien.html

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s