In 7 stappen naar nummer 1 Google ?

In 7 stappen naar nummer 1 in Google

Internet Marketing Academy Nederland

Stefan Rooyackers

Stefan Rooyackers van Internet marketing acadamy Nederland bespreekt in zijn webinar  7 stappen die bij kunnen dragen aan het verbeteren van de SEO van een website.
SEO of te wel Search engine optimalisation betekend eigenlijk zoekmachine optimalisatie en bestaat uit  de organische zoekopdrachten in zoekmachines als google. Volgens Stefan Rooyackers gaat 35 procent van de kliks naar de bovenste pagina van de organische zoekresultaten op een zoekwoord.
Des te meer kaart dit aan hoe belangrijk het is om beter vindbaar te zijn dan je concurrenten.
Zoekmachines als Google werken met page ranks. Simpel gezegd worden websites getoetst op meer dan 400 factoren en krijgen hiervoor plus punten of straf punten.
Plus punten kun je verdienen door in de ogen van Google goed te doen. In de huidige ranking van zoekmachines  draait alles om de user experience . Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  1. Hoelang blijft iemand op de pagina -> hoe langer hoe beter
  2. Klikken de bezoekers door op je website
  3. Wordt er besteld -> google kijkt sinds kort of er wordt gekocht of besteld op een website
  4. Laten klanten commentaar achter -> plaatsen ze reacties onder blogs of producten
  5. Geef de klant een like
  6. Wordt er over je product of dienst gepraat in gmail -> google scant g mail hier op
  7. Wordt er over je product of dienst gepraat op social media
  8. Bezoeken vrienden de website?

Wanneer men zoekt op een zoekwoord en kiest voor een website gebeurd dit op basis van titel en omschrijving. De website die als eerste wordt gekozen en als laatste krijgen punten van google. Hierdoor is het belangrijk om de juist titel en beschrijving bij iedere url te creëren. Google relateert aan goede content en dit wordt dus beloond. Het bounce rate percentage dient dan ook zo laag mogelijk te zijn omdat een hoog percentage zou suggereren dat je niet aan de informatie kan voldoen waar de klant naar opzoek is.

 

Stefan Rooyackers stelt in zijn webinar dat de 7 seconden check een indicatie kan geven of je website gebruiksvriendelijk is.
Bij de 7 seconden check vraag je een aantal mensen die je site niet kennen 7 seconden naar de homepage van je pagina te kijken en naar deze 7 seconden stel je ze de volgende vragen:

  1. Waar ben ik?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Waarom zou ik dat doen?

Wanneer de bezoeker deze vragen kan beantwoorden zou de pagina voor een eerste indicatie in orde moeten zijn.

Binnen het stappen proces van Stefan Rooyackers komt ook een zoekwoorden analyse aan bod. Voor een zoekwoordenanalyse wordt de zoekwoorden tool van Google adwords aanbevolen.  Belangrijk hierbij is dat deze zoekwoorden de basis moeten zijn van je SEO. Deze zoekwoorden moeten dus overal in terugkomen, je titel, ondertitel, URL, headers en in namen van afbeeldingen of video’s.
Het loont om je zoekwoorden binnen de eerste 20 karakters van je titel te noemen en in de eerste 120 karakters van je omschrijving.

Google alerts wordt aangehaald om in de gaten te houden wat er over jou en/of je concurrent wordt geschreven. Daarnaast kan dit gebruikt worden om trends binnen je branche te volgen. Door hierop als eerste te anticiperen kun je je concurrenten voor zijn door het schrijven van relevante content.

Al deze onderwerpen dienen uiteindelijk om meer punten te krijgen voor je website. Om een indicatie te krijgen van hoe jou website scoort kun je naar zoekmachine Google gaan en vervolgens het volgende in te typen: site:(je eigenwebsite).nl 
Op deze manier toont Google je alle pagina’s met de hoogste scores. Heb je veel meer pagina’s dan er worden weer gegeven kan dit een indicatie zijn dat er pagina’s ‘onderwater’ staan en dus meer strafpunten hebben dan pluspunten.
Daarnaast kun je zien hoe je verschillende subpagina’s worden weergegeven bij je klant. Dus check dit op juiste titel en omschrijving met daarin je zoekwoorden.

Vervolgens spreek Stefan Rooyackers over backlinking in zijn webinar. In dit verhaal kan ik mij niet geheel vinden.  Volgens het webinar draait het vooral om het aantal backlinks. Zo zouden backlinks uit China geen probleem zijn zolang deze naar de .com URL wijzen. Echter kan dit vooral in de huidige vorm van Google zorgen voor minpunten. Tegenwoordig draait alles binnen Google om relevantie. En backlinks uit China zouden bijvoorbeeld voor slechts een enkel bedrijf relevant kunnen zijn wanneer deze nuttige content delen. Het is dan ook belangrijk om backlinks te generen van bedrijven die krachtig zijn en zelf ook goed scoren op SEO.  Maar niet te vergeten in lijn zijn met je eigen bedrijf!

Tot slot iets wat zeker te beamen valt en de trend van de laatste jaren is en wat nog steeds gaat doorzetten. Het gebruik van Social Media door bedrijven. Google gaat steeds zwaarder het gebruik van sociale media beoordelen. Niet alleen het hebben van een pagina maar ook wat daar op gebeurd. Het aantal likes, het aantal berichten, relevante content etc. etc.
In de hedendaagse zoekmachine beoordelingen draait alles om de relevantie voor de bezoeker van de website. Voldoet je website aan wat jou klant zoekt is de belangrijkste vraag dat iedere onlinemarketeer of MKBer zich zou moeten stellen.
Probeer zoveel mogelijk punten te scoren maar vooral ook zo min mogelijk strafpunten. Het kan niet genoeg benadrukt worden en het gebeurd maar al te vaak dat pagina’s ‘onder water’’ komen te staan en dus slecht vindbaar zijn.
Afbeeldingsresultaat voor nummer 1 in google

Hoewel niet vaak bekeken een erg nuttig Webinar met een aantal leuke tips! Wel ben ik van mening dat er niet 1 juiste weg bestaat naar nummer 1 in Google. Wat je moet doen om nummer 1 in Google te worden is totaal afhankelijk van je doelgroep, product of dienst en je concurrenten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s