Display advertising hoe zit dat nou?

Hoe werkt display advertising en hoe zet ik dit in voor mijn business?

 

Wat is display advertising?
Display advertising is het tonen van banners of eventuele tekstlinks op een webpagina aan je doelgroep. Dit is het zelfde als dat je vroeger advertenties offline verspreide in de vorm van bijvoorbeeld flyers en posters. (Tribal, NB)
De meest voorkomende banners zijn degene die op bijvoorbeeld nieuws sites worden getoond.  Deze hebben een vast formaat en worden aangepast aan de doelgroep.

Naast deze standaard banners heb je nog de high impact en rich media banners. Dit zijn banners die extreem opvallen en soms de gehele homepages overnemen. Tot slot de rich media banner dit kunnen bewegende beelden zijn als een voorstukje van een video. (Segers, 2014)

display-advertsing
(Highermarketingresults, 2016)

Wanneer zet ik display advertising in?
Uiteindelijk draait alles binnen adverteren om het raken van de touchpoints binnen de customer journey van jou klant. Je wil dus jou advertenties laten zien op de weg die jou klanten afleggen naar de aankoop van een bepaald product.

Onderstaande model van Foster laat de weg zien die een mogelijke (potentiele) klant aflegt. Via display advertising is het de bedoeling om op de juiste moment de juiste boodschap te delen met je klant. Binnen iedere cirkel heeft de klant als het ware andere informatie nodig. Hierin komt de kracht van de marketeer om de hoek kijken om de juiste informatie te bieden op het juiste moment.

display-advertising-2

Display advertising zet je in wanneer je bijvoorbeeld:

  • Een nieuw product of dienst wil introduceren
  • Tijdens een actie periode of campagne extra nadruk wil leggen
  • Wil nagaan waar je doelgroep zich online begeeft
  • Zorgen voor branding, het creëren van blijvende of tijdelijke focus op uw merknaam of product.

(Tribal, NB)

Hoe werkt display advertising?
Display advertising werkt op basis van automated trading. Nu zal je waarschijnlijk denken wat is automated trading? Dit is simpelweg het automatisch verhandelen van reclame ruimte om het web.  Op basis van data input kun je nu doormiddel van automated trading via campagnes op diverse contactpunten met je doelgroep in aanraking komen.
Door de hoeveelheid data kun je tegenwoordig steeds specifieker targeten en daarmee stijgt de efficiënte van display advertising campagnes.

Display advertising werkt op basis van real time bidding. Deze innovatie heeft er voor gezorgd dat men niet meer handmatig hoeft te bieden voor reclame ruimte. Real time bidding werkt op algoritmes en de aangeleverde date in combinatie met budget en stelt zo de prijs vast voor de te weergeven impressies van banners. (Segers, 2014)

Timing is Key
Wanneer je als bedrijf display advertising toe gaat passen is time key! Vergeet dit niet.
Bied je klant informatie op dat moment dat die het nodig heeft. Dit klinkt misschien van zelf sprekend maar is moeilijker dan je denkt.  Zo is het belangrijk om een stukje code in je website te verwerken die er voor zorgt als je klant tot conversie is overgegaan die niet verder wordt achtervolgd door jou advertenties. Dit stukje code heet een Burn Pixel. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is kan display advertising ook tot afkeer van je merk of product leiden. Het is dus belangrijk dat je zorgt dat je klant een afgewogen hoeveelheid reclame van je te zien krijgt.

display-advertising-3
(Inskinmedia, 2014)

Martijn Hendrikx beschrijft in zijn blog: digitale achtervolging de krankzinnige retargetingcampagne van Clarks op Marketingfacts display advertising als een dialoog. Een advertentie moet niet alleen maar zenden zijn maar worden gezien als een gesprek. Dit is iets waar ik mij zeker in kan vinden en waar veel bedrijven nog iets van kunnen leren. (Hendrikx, 2016)
Naar mijn mening zal display advertising steeds verder groeien maar daarbij specifiekere en slimmere vormen aannemen.

Dit blog artikel is slechts een oppervlakkige beschrijven van display advertising. Wanneer je daadwerkelijk aan de slag wil met display advertising raad ik je aan om een van de vele Google adwords trainingen te volgen. Daarnaast zijn op Youtube genoeg gratis webinars te vinden die verdieping geven in deze materie. Net zoals andere online marketing onderwerpen kan ook hierover een eigen boek worden geschreven en ontwikkeld de markt zich iedere dag.

 

 

 

Bronnnenlijst

Hendrikx, M. (2016, Augustus 25). Digitale achtervolging: de krankzinnige retargetingcampagne van Clarks. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/digitale-achtervolging-de-krankzinnige-retargetingcampagne-van-clarks

Highermarketingresults. (2016, NB NB). Display advertising. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Highermarketingresults: http://highermarketingresults.com/display-advertising/

Inskinmedia. (2014, Oktober 23). retargeted ads put half people buying. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Inskinmedia: http://www.inskinmedia.com/blog/retargeted-ads-put-half-people-buying/

Segers, D. (2014, November 20). Online display advertising 5 veelgestelde vragen en antwoorden. Opgeroepen op Oktober 30, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/11/20/online-display-advertising-5-veelgestelde-vragen-antwoorden/

Tribal. (NB, NB NB). Display advertising. Opgeroepen op Oktober 29, 2016, van Tribal: https://www.tribal.nl/diensten/sea/display-advertising/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s