De toekomst van Affiliate marketing

De toekomst van Affiliate marketing

Affiliate marketing stamt af van affiliates wat betekend partners . Een affiliate netwerk bestaat vaak uit een grote groep ‘partners’ welke advertentie ruimte beschikbaar stellen voor adverteerders.  Binnen affiliate marketing worden partners beloond voor  het aanleveren van klanten.
Affiliates krijgen op basis van de klanten die zij doorsturen een bepaalde vergoeding.
Er wordt dus alleen betaald als de doorgestuurde klant ook iets afneemt. (Wikipedia, 2016) (Muilwijk, 2015)

Er zijn grofweg 4 verschillende vergoeding structuren

  1. Pay per click
    1. Deze vorm staat los van wat de klant uiteindelijk koopt. Er wordt hier betaald op basis van een klik op het promotiemateriaal
  2. Pay per lead
    1. Er wordt uitgekeerd wanneer een potentiele klant contact opneemt met de leverancier van het promotie materiaal. Dus de klant hoeft nog niet direct iets af te nemen.
  3. Pay per sale
    1. Op basis van deze vergoedingsstructuur wordt de affiliate pas betaald wanneer er daadwerkelijk een koop is gedaan. Deze vergoeding kan dan een bepaald percentage van de verkoop zijn.
  4. Pay per view
    1. Er wordt een vergoeding uitgekeerd wanneer een advertentie is getoond aan een bezoeker.

Starten met affiliate marketing gaat meestal via een affiliate partij. Onderstaand een filmpje met uitleg van een van de pioniers binnen affiliate marketing. Nee ik heb geen aandelen 🙂

Anno 2016 zit affiliate marketing in de lift en is ontzettend populair aan het worden bij grote omni-channel spelers.  Niet alleen offline bedrijven gaan zich steeds meer online begeven maar ook andersom. Affiliate partijen gaan het steeds meer mogelijk maken om conversies en acties die offline plaatsvinden online meetbaar te maken. Denk hierbij aan cashback acties door het scannen van je streepjescode op een bon. Daarnaast zie je steeds vaker dat online winkels ook offline initiatieven ondernemen denkend hierbij aan pop up stores. (Menger, 2016)

Stephanie Menger van Yonego bespreekt een veel voorkomend topic op haar gastblog op Frankwatching. Affiliate marketing bestaat al jaren vooral op vertrouwen. Er is volgens haar nog te weinig echte transparantie binnen de markt en zij stelt dat daar nu en in de toekomst stappen in gaan worden gemaakt. Momenteel wordt nog niet alle data tussen affiliate en adverteerder gedeeld, en andersom het zelfde.  Het delen en transparanter maken van de data voor elkaar zal uiteindelijk leiden tot meer efficiënte en gepersonaliseerde targets.  De kreet van Stephanie Menger luidt dan ook let’s get even more personal en share loads of data!

Mobiel Mobiel Mobiel
Ook binnen dit thema is mobiel tegenwoordig key. Het wordt steeds belangrijker om rekening te houden met het feit dat alles bekeken wordt op mobiel.  (Taylor, 2014)

Focus op niche
Dit ligt in lijn met het personaliseren van advertenties. Wanneer websites zich meer gaan focussen op niches wordt het makkelijker om de juiste advertenties te laten zien aan de juiste doelgroep. Binnen affiliate marketing zie je de laatste jaren steeds meer niche webshops. Vaak worden op deze webshops producten van andere webshops verkocht maar dan samen met andere niche producten. (Affiliatemarketingblog, 2016)

Big data
Bovenal en misschien wel het belangrijkste, het belang van big data. De laatste jaren wordt er enorm veel data gegenereerd en geanalyseerd. Er komt steeds meer data vrij voor marketeers welke deze in kunnen zetten om hun bezoekers te analyseren en uiteindelijk juist te targetten.
Big data zal in mijn visie uiteindelijk voor de doorslag gaan zorgen om affiliate marketing nog sterker te maken in de wereld van adverteren. (Green, 2016)

 

 

 

Bronnenlijst

Affiliatemarketingblog. (2016, Augustus 29). Affiliate marketing trends 2016. Opgeroepen op Oktober 31, 2016, van Affiliatemarketingblog: http://www.affiliatemarketingblog.nl/affiliate-marketing-trends-2016/

Green, S. (2016, Februari 16). 25 years of affiliate marketing how the game changed. Opgeroepen op Oktober 23, 2016, van domain: http://domain.me/25-years-of-affiliate-marketing-how-the-game-changed/

Menger, S. (2016, Juli 12). Affiliate marketing in de lift: dit zijn de trends voor de toekomst. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/07/12/affiliate-marketing-in-de-lift-dit-zijn-de-trends-voor-de-toekomst/

Muilwijk, E. (2015, NB NB). Affiliate marketing. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Intermaketing: http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/affiliate-marketing

Taylor, M. (2014, NB NB). 10 steps to a succesful affiliate marketing strategy. Opgeroepen op Oktober 23, 2016, van Ventureharbour: https://www.ventureharbour.com/10-steps-to-a-succesful-affiliate-marketing-strategy/

Wikipedia. (2016, Juli 13). Affiliate marketing. Opgeroepen op Oktober 21, 2016, van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s